Dostal jsem možnost se online seznámit s ISO 9001:2015 v e-learningovém kurzu společnosti TÜV SÜD. Celý kurz koncipován na srovnání verze 2015 s verzí 2008 s důrazem na novinky.
Udržitelnost
První čeho jsem si všiml je kladení důrazu na udržitelný rozvoj, tedy krásné anglické sustainability. V roce 2008, to mělo být jen strategické rozhodnutí. O 8 let později je to už nástroj pro zlepšování a udržitelnost. Cool, začíná to dobře.
Zákazník
Zatímco norma v r. 2008 sobecky myslela na své mrzké potřeby firmy (prostředí, potřeby, cíle, procesy a struktura organizace), v r. 2015 nám už jde o zákazníka a prevenci rizik.
Management vztahů
Zatímco předešlá norma byla technicko-procesní. V nové verzi už se vyskytují poměrně dost soft záležitosti, jako je leadership nebo management vztahů.
Stres
V rámci vhodného pracovního prostředí se zohledňují psychologické (nadměrný stres, zabraňující vyhoření, osobní emoce) a sociální faktory (nediskriminace, nekonfliktnost a klid na práci).
Čistota a povědomí
Výslovné zařazení zmínky o udržování v čistotě zařízení zapůjčené dodavatelem mě doslova rozesmálo. Neméně zajímavý je termín povědomí zaměstnanců o řízení kvality, asi konec zatajování, proč se některé věcí dějí a musí se dělat tak, jak se dělají, i když by to byl jinak efektivnější. Proto je asi v závěru zmíněna přiměřenost opatření, aby to nebyl overkill.
Závěr
E-learning asi splnil, co měl. ISO 9001:2015 už není jen norma na zavedení procesního řízení kvality, ale je doplněna o řadu měkkých přístupů a jisté zlidštění. To vše však nezabraňuje mým obavám, že bez této administrativní orgie by nešlo dosáhnout stejných výsledků s výrazně nižšími náklady. Pokud to však dodavatel vyžaduje, tak nezbývá, než se přizpůsobit.
Udržitelnost
První čeho jsem si všiml je kladení důrazu na udržitelný rozvoj, tedy krásné anglické sustainability. V roce 2008, to mělo být jen strategické rozhodnutí. O 8 let později je to už nástroj pro zlepšování a udržitelnost. Cool, začíná to dobře.
Zákazník
Zatímco norma v r. 2008 sobecky myslela na své mrzké potřeby firmy (prostředí, potřeby, cíle, procesy a struktura organizace), v r. 2015 nám už jde o zákazníka a prevenci rizik.
Management vztahů
Zatímco předešlá norma byla technicko-procesní. V nové verzi už se vyskytují poměrně dost soft záležitosti, jako je leadership nebo management vztahů.
Stres
V rámci vhodného pracovního prostředí se zohledňují psychologické (nadměrný stres, zabraňující vyhoření, osobní emoce) a sociální faktory (nediskriminace, nekonfliktnost a klid na práci).
Čistota a povědomí
Výslovné zařazení zmínky o udržování v čistotě zařízení zapůjčené dodavatelem mě doslova rozesmálo. Neméně zajímavý je termín povědomí zaměstnanců o řízení kvality, asi konec zatajování, proč se některé věcí dějí a musí se dělat tak, jak se dělají, i když by to byl jinak efektivnější. Proto je asi v závěru zmíněna přiměřenost opatření, aby to nebyl overkill.
Závěr
E-learning asi splnil, co měl. ISO 9001:2015 už není jen norma na zavedení procesního řízení kvality, ale je doplněna o řadu měkkých přístupů a jisté zlidštění. To vše však nezabraňuje mým obavám, že bez této administrativní orgie by nešlo dosáhnout stejných výsledků s výrazně nižšími náklady. Pokud to však dodavatel vyžaduje, tak nezbývá, než se přizpůsobit.
Komentáře
Okomentovat